REGULAMIN
Regulamin Organizacyjny Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wejherowie
Wejherowo 2014
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.
Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wejherowie działa w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (t.j. Dz. U. z 2010 r., Nr 112, poz. 744, z późn. zm.);
- Zarządzenia nr 1 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nr 3, poz. 3; zm. Dz. Urz. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 2014 r. poz. 26 );
- Statutu Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wejherowie.
- niniejszego regulaminu.
§ 2.
- Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Wejherowie oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Inspektoratu i stanowisk wchodzących w skład komórek organizacyjnych.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- powiecie – należy przez to rozumieć powiat wejherowski;
- Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Wejherowie;
- Zastępcy Powiatowego Lekarza – należy przez to rozumieć Zastępcę Powiatowego Lekarza Weterynarii w Wejherowie;
- Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Wejherowie;
- Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły i samodzielne stanowiska pracy określone w § 6, ust. 3 i 4 Regulaminu;
- kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą Powiatowym Inspektoratem Weterynarii w Wejherowie.
§ 3.
- Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz.
- Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:
wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych
w ustawie o finansach publicznych;
wynikających z odrębnych ustaw. - Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.
- Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu.
- Siedziba Inspektoratu mieści się w Wejherowie przy ul. Chopina 11.
Rozdział II
Struktura organizacyjna Inspektoratu
§ 4.
- Pracę komórek organizacyjnych, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy koordynują pracownicy upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
- W zespołach, o których mowa w § 11, 12 i 13, pracownikiem koordynującym może być starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku inspektor weterynaryjny.
- Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
Rozdział III
Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu
§ 5.
- Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.
- Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, kontrolowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;
- reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;
- wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;
- udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych;
zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej;
zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.
§ 6.
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza, działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.
- W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pracownik pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
- Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. zdrowia i ochrony zwierząt,
- Zespół ds. finansowo-księgowych,
- Zespół ds. administracyjnych,
- Samodzielne stanowisko ds. obsługi prawnej
- Samodzielne stanowisko ds. odkażania.
- Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:
- Zespół ds. bezpieczeństwa żywności,
- Zespół ds. pasz i utylizacji.
§ 7.
- Pracownicy koordynujący odpowiadają za:
- należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa;
- porządek i dyscyplinę pracy;
- merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.
- Pracownicy koordynujący dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników koordynowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.
- W przypadku braku pełnej obsady kadrowej obowiązki wynikające z wakatu mogą być wykonywane przez pracownika z innego zespołu przy zachowaniu formy pisemnej.
§ 8.
- Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.
- Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą,
- pracownika koordynującego zespołem, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe,
radcę prawnego pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.
- Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
- pracownika zajmującego się sprawą;
- pracownika koordynującego zespołem, z którego zakresem działania związany jest dokument;
- głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.
- Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:
- Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba wymieniona w § 6 ust. 2 regulaminu oraz
- Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.
- Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.
§ 9.
Pracownicy Inspektoratu spełniają nadzór i podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.
§ 10.
Instrukcja kancelaryjna Inspektoratu wprowadzona przez Powiatowego Lekarza określa:
1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy.
2. Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu.
Rozdział IV
Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych
§ 11.
- Do zadań zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt należy:
- zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych;
- badanie kontrolne zakażeń zwierząt;
- monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt;
- rejestrowanie podmiotów i kontrola realizowania warunków weterynaryjnych oraz przyjmowanie zgłoszeń i zawiadomień o rozpoczęciu lub zakończeniu działalności gospodarczej przez podmioty zajmujące się:
- organizowaniem lub urządzaniem targów, spędów i wystaw zwierząt,
- zarobkowym przewozem zwierząt lub przewozu zwierząt wykonywanego w związku z prowadzeniem innej działalności,
- obrotem zwierzętami,
- pozyskiwaniem, konserwacją, obróbką, przechowywaniem, wprowadzaniem do obrotu lub wykorzystywaniem materiału biologicznego,
- prowadzeniem punktów kopulacyjnych,
- wylęgiem drobiu i narybku,
- hodowlą zwierząt,
- lecznictwem zwierząt,
- chowem lub hodowlą zwierząt akwakultury,
- prowadzeniem stacji kwarantanny, miejsc odpoczynku lub przeładunku zwierząt,
- prowadzeniem miejsc gromadzenia zwierząt,
- prowadzeniem schroniska dla zwierząt,
- chowem lub hodowlą zwierząt dzikich utrzymywanych przez człowieka, jako zwierzęta gospodarskie,
- hodowlą zwierząt laboratoryjnych.
- przesyłanie do jednostek nadrzędnych danych zawartych w rejestrach, o których mowa w ust. 4) wraz z aktualizacją tych danych;
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt;
- sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem warunków weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie;
- przeprowadzanie kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie zwierząt w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu;
- wydawanie świadectw zdrowia dla zwierząt;
- wyznaczanie punktów szczepień przeciwko wściekliźnie w przypadku stwierdzenia ogniska choroby;
- ustalanie miejsc kwarantanny lub uboju zwierząt przywożonych z zagranicy;
- sporządzanie i aktualizacja planów gotowości zwalczania chorób zakaźnych zwierząt na terenie powiatu wejherowskiego;
- określenie wartości rynkowej zwierząt wraz z rzeczoznawcami w związku z likwidacją chorób zakaźnych zwierząt i wypłaceniem odszkodowania;
- kontrola pracy lekarzy weterynarii wyznaczonych przez Powiatowego Lekarza do wykonywania zadań zawartych w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie działalności zespołu;
- sprawowanie kontroli nad handlem, importem i eksportem zwierząt;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemu wymiany informacji zawartych w przepisach Unii Europejskiej;
- sprawowanie kontroli nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz przemieszczania zwierząt;
- sprawowanie kontroli administracyjnych i kontroli na miejscu przestrzegania wymogów, w zakresie określonym w przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego;
- sprawowanie kontroli nad zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu;
- współdziałanie i współpraca z właściwymi organami administracji rządowej i samorządowej wraz z podległymi jednostkami;
- współpraca i współdziałanie z Wojskową Inspekcją Weterynaryjną.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
- inspektorzy weterynaryjni ds. zdrowia i ochrony zwierząt;
- inspektorzy weterynaryjni ds. identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz wzajemnej zgodności.
§ 12.
- Do zadań zespołu ds. bezpieczeństwa żywności należy:
- badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;
- kontrola weterynaryjna w handlu i wywozie produktów w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu, wraz z wydawaniem świadectw zdrowia dla produktów wywożonych do krajów trzecich;
- sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej;
- prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie działania zespołu i przesyłanie do jednostek nadrzędnych danych zawartych w rejestrach wraz z aktualizacją tych danych;
- prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych zwierząt w ich wydalinach, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w tkankach lub w narządach zwierząt, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt oraz raportowanie wyników urzędowych kontroli;
- współdziałanie i współpraca z Wojskową Inspekcją Weterynaryjną, właściwymi organami administracji i jednostkami samorządu terytorialnego, z organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego;
- przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych, niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego, ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;
- konsultacje, doradztwo, szkolenia dla lekarzy weterynarii w zakresie kontroli nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego;
- koordynowanie i kontrola merytoryczna nadzoru sprawowanego przez lekarzy weterynarii wyznaczonych do czynności urzędowych zawartych w art. 16 ustawy o Inspekcji Weterynaryjnej z zakresu przestrzegania warunków weterynaryjnych bezpieczeństwa żywności;
- prowadzenie sprawozdawczości związanej z pracą zespołu.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
- inspektorzy weterynaryjni ds. bezpieczeństwa żywności;
- starszy weterynaryjny kontroler sanitarny.
§ 13.
- Do zadań zespołu ds. pasz i utylizacji należy:
- sprawowanie kontroli nad wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz, dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt, organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego i pasz genetycznie zmodyfikowanych oraz nad transgranicznym przemieszczaniem organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego;
- sprawowanie kontroli nad zbieraniem, transportem, przetwarzaniem, spalaniem ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego;
- prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie działania zespołu i przesyłanie do jednostek nadrzędnych danych zawartych w rejestrach wraz z aktualizacją tych danych;
- sprawowanie kontroli nad wprowadzaniem na rynek pasz i ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym sprawowanie kontroli nad zakładami produkującymi karmę dla zwierząt domowych;
- monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe w paszach;
- prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt, paszach oraz raportowanie wyników urzędowych kontroli;
- przyjmowanie informacji o paszach, ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpieczną lub paszą, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF;
- prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;
- prowadzenie sprawozdawczości związanej z pracą zespołu.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
- inspektorzy weterynaryjni ds. pasz i utylizacji.
§ 14.
- Do zadań zespołu ds. finansowo – księgowych należy:
- sporządzanie planu finansowego dla jednostki oraz harmonogramu wydatków;
- realizacja (wykonanie), kontrola i analiza realizacji planów finansowych oraz rzetelne i terminowe przekazywanie obowiązujących sprawozdań i informacji;
- prowadzenie rachunkowości i księgowości zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym;
- prowadzenie właściwej gospodarki powierzonym mieniem – wraz z remontami;
- zaopatrywanie pracowników i osób wyznaczonych do wykonywania niektórych czynności Inspekcji Weterynaryjnej;
- rozliczanie rachunkowe zadań wykonywanych w ramach budżetu Wojewody przez Inspektorat i lekarzy wyznaczonych;
- sprawdzanie pod względem rachunkowym faktur, rachunków i zestawień dotyczących jednostki budżetowej oraz zadań finansowanych z budżetu wojewody lub budżetu centralnego;
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą stanowiska:
- Główny Księgowy,
- Starszy specjalista ds. księgowości.
§ 15.
Do zadań Głównego Księgowego należy:
- Prowadzenie rachunkowości jednostki zgodnie z określonymi ustawami, szczegółowymi przepisami oraz zasadami rachunkowości w sposób zapewniający właściwy przebieg operacji gospodarczych i finansowych pod kątem ich zgodności z planami finansowymi i zaangażowaniem;
- Nadzór nad dokumentacją księgową prowadzoną przez pracowników jednostki;
- Bieżące i rzetelne prowadzenie księgowości;
- Opracowywanie planów dochodów i wydatków;
- Terminowe sporządzanie sprawozdań okresowych z wydatków budżetowych z dokładnością do rozdziałów i paragrafów oraz bilansu rocznego;
- Odpowiednie archiwizowanie dokumentacji księgowej;
- Prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób zapewniający ochronę danych przed niedozwolonymi zmianami, uszkodzeniem lub nieupoważnionym rozpowszechnieniem;
- Wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zgodnie z przepisami dotyczącymi zasad wykonywania budżetu, gospodarki środkami pozabudżetowymi i innymi będącymi w dyspozycji jednostki;
- Dokonywanie kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i ekonomicznych;
- Opracowywanie projektów przepisów wewnętrznych dotyczących prowadzenia rachunkowości, zakładowego planu kont, zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, rozliczania osób materialnie odpowiedzialnych i innych procedur wynikających z konieczności właściwego funkcjonowania jednostki;
- Sporządzanie i terminowe przekazywanie dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
- Przygotowywanie i terminowe przekazywanie sprawozdawczości i informacji dla Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego, Starostwa Powiatowego oraz innych instytucji.
§ 16.
- Do zadań zespołu ds. administracyjnych należy:
- koordynacja przepływu informacji pomiędzy Powiatowym Lekarzem, zespołami oraz samodzielnymi stanowiskami;
- zapewnienie właściwej organizacji pracy sekretariatu, w tym w szczególności:
- przygotowanie i obsługa spotkań i narad Kierownika Inspektoratu i jego Zastępcy,
- organizowanie i koordynowanie przyjęć interesantów,
- udzielanie informacji interesantom i w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych komórek organizacyjnych.
- obsługa centrali telefonicznej, faxów;
- prowadzenie rejestrów związanych z przyjmowaniem i wysyłaniem korespondencji (łącznie z wysyłką);
- prowadzenie rejestrów spraw, decyzji, postanowień i innych rodzajów dokumentów wg procedur obowiązujących w Inspektoracie;
- rozliczania delegacji i materiałów magazynowych;
- prowadzenie rejestru pieczęci urzędowych;
- prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania;
- zakup materiałów biurowych, środków czystości i innych;
- prowadzenie spraw kadrowych i socjalnych;
- zapewnienie zgodnych z przepisami warunków BHP i przeciw pożarowych;
- zapewnienie właściwego działania systemów informatycznych;
- utrzymywanie pomieszczeń zakładu i jego otoczenia w należytej czystości i porządku;
- organizowanie i kontrolowanie prowadzonych konserwacji, napraw i remontów instrumentów, sprzętu i aparatury oraz racjonalne wykorzystywanie środków rzeczowych;
- zaopatrywanie osób ( o ile umowa nie stanowi inaczej ) wyznaczonych do wykonywania niektórych czynności w imieniu Inspekcji Weterynaryjnej;
- podlewanie kwiatów;
- odmrażanie lodówek i ich czyszczenie;
- bieżące utrzymywanie porządku na terenie posesji Inspektoratu i na zewnątrz posesji;
- kontrolowanie odczytów podliczników i liczników.
- W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
- Sekretarka
- Informatyk
- dozorca – palacz c.o.
- sprzątaczka.
§ 17.
- Do zadań samodzielnego stanowiska ds. obsługi prawnej należy:
- opiniowanie pod względem prawnym;
- umów cywilnoprawnych o znacznej wartości,
- wzorów postanowień i decyzji administracyjnych,
- przygotowywanie pism do organów ścigania w zakresie prawa cywilnego,
- prawa o wykroczeniach oraz prawa karnego;
- przygotowywanie pism procesowych;
- reprezentowanie Inspektoratu w procesach w zakresie prawa karnego,
- cywilnego lub administracyjnego;
- świadczenie doradztwa prawnego.
- opiniowanie pod względem prawnym;
§ 18.
- Do zadań samodzielnego stanowiska ds. odkażania należy:
- przeprowadzanie odkażania obiektów w zależności od potrzeb;
- zabezpieczenie odpowiedniej ilości środków odkażających, odzieży ochronnej, materiałów i drobnego sprzętu niezbędnych do prowadzenia odkażania w ogniskach choroby;
- prowadzenie ewidencji sprzętu, urządzeń oraz środków, materiałów drobnego sprzętu wymienionego w pkt 2 i ich rozchodu, używanych do odkażania;
- utrzymywanie w należytym stanie technicznym urządzeń do dezynfekcji, w tym dopilnowanie regularnych przeglądów technicznych wymaganych przez producenta;
- sporządzanie wymaganej dokumentacji potwierdzającej wykonanie czynności o których mowa w pkt 1 oraz przekazywanie jej zespołowi ds. zdrowia i ochrony zwierząt.
§ 19.
Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony Zarządzeniem Powiatowego Lekarza.
Utworzono: 2022-05-12 12:57:50 przez Mateusz Kurpet
Ostatnia modyfikacja: 2023-07-05 10:18:43
Ostatnia modyfikacja: 2023-07-05 10:18:43